De weg naar Galapagos

3 Nov

Lang, lang geleden zag ik een documentaire over de Galapagos eilanden. Op dat moment leek het me een onbereikbaar stukje wereld, ver, heel ver weg van onze wereld en had ik nooit gedacht dat ik daar nog eens voet aan wal zou zetten en oog in oog zou staan met Blue-footed Boobies. Maar het ondenkbare is afgelopen week werkelijkheid geworden. Ik ben er nog ondersteboven van…

Het organiseren van het hele gebeuren heeft nogal wat voeten in aarde gehad. Alles in één keer laten regelen, dus een compleet pakket met vliegtickets en tour (cruise) kopen, of toch kijken of we het zelf kunnen doen. Aangezien de prijzen van de reisbureaus er niet om liegen, besluiten we om te kijken, of we het zelf kunnen doen. Daar komt bij, dat er voor de Galapagos vaak last minute aanbiedingen zijn, dus mocht het niet lukken om het zelf te doen, dan hebben we dat nog achter de hand. De reisbureaus willen daarnaast duidelijk verkopen, want ze geven aan dat het zelf niet te regelen valt en dat er aparte belastingen betaald moeten worden op het vliegveld, wanneer je het niet via hen koopt. We zijn echter al zoveel reizigers tegengekomen die het zelf hebben geregeld, dat we daar niet intrappen. Tijdens het reizen door Ecuador en Peru, verdiepen we ons in de wereld die Galapagos heet en hebben we een lijstje gemaakt met belangrijke informatie, zoals op welke eilanden je welke dieren kunt zien. En gaan we op zoek naar vliegtickets.

Het online boeken van een vlucht, wilde steeds maar niet lukken. Zou het dan toch niet kunnen? Zenuwslopend, want de terugvlucht naar New York (die we geboekt hebben als retourtje New York-Guayaquil) komt steeds dichterbij. We konden wel vluchten vinden, maar we konden ze steeds niet boeken, omdat ze uitverkocht zouden zijn. We geven niet op en blijven zoeken en proberen en in Bolivia komt dan eindelijk het internetbankieren schermpje in beeld. We kunnen betalen! We zijn beduusd, maar ik heb niet vaak zonder enige moeite, zo’n bedrag overgeboekt. Op de valreep, over twee weken is het zover, Galapagos here we come!

We vliegen van Zuid Peru (Arequipa) naar Noord Peru (Piura), omdat nationaal vliegen veel goedkoper is dan internationaal. Eenmaal in Piura hopen we een bus te kunnen regelen naar Guayaquil (Ecuador), vanwaar we de volgende dag weer naar de Galapagos vliegen. We hebben meerdere pogingen gedaan, om de bus al van tevoren te regelen, door te bellen en te mailen, maar de telefoonnummers werkten niet en op de emails hebben we nooit antwoord gekregen. Omdat we de grens over moeten, willen we een busmaatschappij die goed staat aangeschreven. Corruptie is hier de normaalste zaak van de wereld, dus als je niet oppast, sta je in je ondergoed in niemandsland tussen Peru en Ecuador. Dat wordt dus nog even spannend. De hoteleigenaar in Piura waar we ’s avonds aankomen is erg behulpzaam en belt meteen in de rondte, maar ook hem lukt het niet om contact te krijgen met de busmaatschappij (CIFA). Een andere goed aangeschreven maatschappij, Cruz del Sur, rijdt morgen niet, dus er zit niets anders op dan in een taxi te springen en naar het CIFA kantoor te rijden. Iets wat we ’s avonds normaal gesproken vermijden. Het kantoor staat op een erg vreemde plek in een achteraf buurtje, wat een verhoogde hartslag en wat zweetdruppeltjes veroorzaakte. Ik zag mezelf al staan in m’n onderbroek, maar gelukkig maakte dat beeld, nadat we de hoek omdraaiden, plaats voor het verlichte logo van CIFA en zag ik dat er nog licht brandde in het kantoor. Tien minuten later gingen we met twee bustickets voor de volgende ochtend weer terug naar het hotel. Op aanraden van de hoteleigenaar hebben we het bemachtigen van de felbegeerde bustickets gevierd bij de overbuurman, de Chinees.

Eén reactie to “De weg naar Galapagos”

1. Jan en Anneke 3 november 2012 bij 6:17 pm #

Het is toch weer geweldig, wat een mooi verhaal en wat een doorzetters zijn jullie.
    Als jullie ooit willen veranderen van baan dan begin maar je eigen reisbureau, succes verzekerd. We wachten met smart op de foto’s.